Sturen op duurzamer transport
Duurzaamheid is niet meer weg te denken in het verbeteren van de supply chain. Als Baks vinden we het essentieel om te kijken hoe we ons transport duurzamer kunnen maken om zo onze voetprint te verkleinen. Het hebben van een goede CO2 rapportage tool is daarbij cruciaal om goed inzichtelijk te krijgen waar de optimalisatie te behalen valt. We zijn dan ook trots dat we samen met UC Groep en Visma Connect een tool hebben ontwikkeld waarmee we de CO2 uitstoot kunnen meten en rapporteren conform Europese maatstaven. Onze duurzaamheidsmanager Emmelie Prins deelde de bevindingen over het sturen op duurzaamheid en de ontwikkeling van de tool onlangs met brancheorganisatie TLN. Het gehele artikel lees je hieronder of op https://www.tln.nl/nieuws/we-benutten-steeds-beter-onze-capaciteit/
————————————————————————————————————————————————————-
‘We benutten steeds beter onze capaciteit’
Wat eerst nog een aanname was, is sinds kort werkelijkheid op basis van feiten en cijfers. Bij Baks Logistiek maken ze sinds het begin van het jaar serieus werk van hun CO₂-uitstoot. ‘Wij vinden het belangrijk en steeds meer klanten ook’.
‘We vinden het als bedrijf essentieel om te kijken hoe we ons transport duurzamer kunnen maken en daarmee onze voetprint verkleinen’, zegt Emmelie Prins, duurzaamheidsmanager bij Baks Logistiek uit Borculo. ‘Aan de andere kant zien we ook steeds meer klanten die ons vragen inzichtelijk te maken wat de CO₂-uitstoot is van het vervoer dat wij in opdracht van hen doen.’
Europese normering
In het begin van dit jaar zijn ze bij Baks Logistiek gaan praten met Visma en de UC group over CO₂-meten en reductiemogelijkheden. ‘Eerst hebben we brainstormsessies gehouden om te verkennen wat we nou eigenlijk wilden zien’, aldus Prins. ‘Inmiddels werken we een maand met een tool waarmee we de CO₂-uitstoot per rit kunnen berekenen en aan de klant rapporteren. Eerder maakten we hier ook al zelf een inschatting van in Excel aan de hand van standaardfactoren. Daarmee kun je wel je uitstoot ramen maar je krijgt het niet volgens de Europese normeringen. Met de tool zitten we daar goed mee. Je wilt aan je klant betrouwbare informatie geven.’
‘Het daadwerkelijk realiseren van reducties heeft echter tijd nodig’, aldus Prins. Dan praat ze niet over de rijstijl van chauffeurs want daar denkt de Achterhoekse logistiek dienstverlener wel aan. Ze hebben naast de opleiding zuinig rijden ook een coach beschikbaar voor de chauffeurs. Ook aan brandstoffen denkt Baks. Ze hebben LNG-trucks rijden en die laten ze voorlopig ook nog rijden ondanks de steeds hogere gasprijs als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Efficiënter vervoer
Lastiger is het om CO₂ te reduceren door het vervoer efficiënter te organiseren, zegt Prins. ‘We zitten in tanktransport en daarin hebben we te maken met veel partijen: verladers, handelaren, laad- en losadressen. Die moet je allemaal mee zien te krijgen. We kijken vaak naar tonnage. Dan rekenen we klanten voor op welke trajecten we het tonnage kunnen verhogen en wat dat oplevert. Daarmee kan onze klant dan weer in gesprek gaan met zijn klanten. Maar voor bepaalde transporten rijden we bijvoorbeeld oliën van de ene fabriek naar de andere. Dat traject ligt vast en het is maar de vraag of de ontvangende partij bijvoorbeeld voldoende opslagcapaciteit heeft om meer lading van ons te ontvangen.’
Maar lastig is niet onmogelijk alleen kost het tijd en overleg met klanten. ‘Wij praten dan ook in onze klantgesprekken over de waarde en opbrengst van CO₂-reductie. Wij zien en bespreken mogelijkheden van het verhogen van tonnage, alternatieve brandstoffen en het reduceren van CO₂ door slimme combinaties te maken. Als je naar ons totale vervoer kijkt dan zien we dat we steeds beter onze capaciteit benutten.’